Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık
Tarımsal
işletme sahiplerinin ve çiftçilerin, tarımsal üretim, işleme ve pazarlama
sürecinin bütün aşamalarında karşılaştıkları problemler ve bunların
birbirleriyle ilişkileri hakkında bilgi sahibi olmalarını, kendilerine,
geliştirilen teknolojileri kullandırmak suretiyle, bu problemleri çözebilecek
bilgi ve beceri kazandırılmasını ve kırsal alanda yaşam standardının
yükseltilmesini amaçlayan eğitim, yayım, danışmanlık ve bilgilendirme
faaliyetleridir.
Tarımsal Yayım ve Danışmanlığın Amacı;
· Tarımdan geçimini sağlayan kişilerin bilgi ve
beceri düzeyinin artırılması,
· Üretim ve işletme maliyetleri düşülmesi, verimin
ve kalitenin yükseltilmesi,
· Ürünlerin pazarda daha kolay ve yüksek fiyatla
alıcı bulması,
· Tarımdan geçimini sağlayan kişilerin refah ve
gelir düzeyinin arttırılması,
· Tüketiciler açısından daha güvenli gıda
tüketilmesidir.
Tarım Yayımcısının / Danışmanının Görevleri;
· Üretimin her aşamasında göreviyle ilgili
konularda tarımsal işletme sahiplerine veya hizmet verdiği diğer birimlere
gerekli bilgi ve becerileri kazandırmak,
· Bitkisel ve hayvansal üretime yönelik
sürdürülebilir üretim teknikleri konusunda her türlü bilgi ve yeni teknolojinin
hedef kitleye ulaştırılmasını sağlamak,
· Çevrenin, doğal kaynakların ve biyolojik
çeşitliliğin korunması için tarımsal işletme sahiplerini ve hedef kitleyi
bilgilendirmek,
· İşletme ekonomisi yayımı/danışmanlığı yapmak,
gerekli tavsiyelerde bulunmak,
· Tarımda çalışanların mesleklerini daha iyi
yapmaları için, gerekli kişisel gelişim ve girişimcilik eğitimlerini yapmak,
· Görevli olduğu konularla ilgili olarak düzenlenecek
eğitimlere katılmak,
· Yayım/danışmanlık faaliyetlerinde basılı, sesli
ve görüntülü kitle yayım vasıtalarından yararlanmak ve bunları hazırlamak ve
hazırlanmasına katkıda bulunmak,
· Tarımsal yayım ve danışmanlık faaliyetleriyle
ilgili veri toplamak, kayıt tutmak,
· Tarımsal üretimi kayıt ve kontrol altına alacak
belgelerin düzenlenmesini sağlamak
Tanım ve Amaç
Tanımı :Tarımsal danışmanlık hizmetleri:
Sivil toplum örgütleri, ziraat odaları, tarımsal danışmanlık şirketleri ve
serbest tarım danışmanlarınca tarımsal işletmelerin; tarımsal bilgi, teknik ve
yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde
karşılanmasına yönelik olarak yürütülen hizmetleri,
Amaç : Çiftçilerin
tarımsal üretim konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde
karşılanması tarımsal işletme sahiplerinin bilgi, teknik ve yöntemler hakkında
bilgilendirilmesi, çiftçi eğitimi ve yayım hizmetlerinde kamunun yanında özel
sektör, sivil toplum örgütleri yer almasını
sağlamak.
MEVZUAT başlığı altında
(http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/11/20181113-6.htm) tebliğ
eklenecek
13 Kasım 2018 SALI.
Resmî Gazete. Sayı : 30594. TEBLİĞ. Tarım ve Orman Bakanlığından: TARIMSAL
YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİNE DESTEKLEME |
YÖNETMELİK
TARIMSAL
YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİNİN DÜZENLENMESİNE DAİR
YÖNETMELİK
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE
1 – (1)
Bu Yönetmelik; tarımsal işletme sahiplerinin bilgi, teknik ve yöntemler
konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde karşılanması ile ilgili
usul ve esasları belirlemek amacı ile hazırlanmıştır.
Kapsam
MADDE
2 –(1)
Bu Yönetmelik; kamu yayım hizmetleri ve sivil toplum örgütleri, ziraat odaları,
tarımsal danışmanlık şirketleri, serbest tarım danışmanlarınca yerine
getirilecek tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinin yürütülmesi ile ilgili
olarak; ilke ve kural belirleme, strateji ve program geliştirme, yönlendirme,
özendirme, eğitim, sertifikalandırma, belgelendirme, görev ve sorumluluk
tanımlama, izleme, değerlendirme, denetim ve yaptırım uygulama görevleriyle
ilgili usul ve esasları, tarımdan girdi alan ve tarıma girdi veren kuruluşların
ticari faaliyetleri çerçevesinde yapacakları çiftçi bilgilendirme
faaliyetlerine ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE
3 – (1)
Bu Yönetmelik; 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı Tarım Kanununun 9 uncu
maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE
4 – (1)
Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: (Değişik
ibare:RG-8/11/2012-28461)(2)Gıda, Tarım
ve Hayvancılık Bakanlığını,
b) Çiftçi: Mal sahibi, kiracı, yarıcı veya
ortakçı olarak devamlı veya en az bir üretim dönemi veya yetiştirme devresi
tarımsal üretim yapan gerçek ve tüzel kişileri,
c) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Başkanlık: Eğitim, Yayım ve Yayınlar Dairesi
Başkanlığını,
ç) İl teknik komitesi: Bu Yönetmeliğin 10 uncu
maddesinde belirtilen Tarımsal Yayım ve Danışmanlık İl Teknik Komitesini,
d) Kamu dışı yayım hizmetleri: Sivil toplum
örgütleri tarafından tarımsal işletmelerin; tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler
konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik
olarak herhangi bir ücret talep edilmeksizin yürütülen tarımsal yayım
hizmetlerini,
e) Kamu yayım hizmetleri: İlgili mevzuat
çerçevesinde Bakanlık merkez teşkilatı, bağlıkuruluşlar ve taşra teşkilatları
tarafından tarımsal işletmelerin; tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler
konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik
olarak yürütülen tarımsal yayım hizmetlerini,
f) Merkez teknik komitesi: Bu Yönetmeliğin 7 nci
maddesinde belirtilen Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Merkez Teknik Komitesini,
g) (Değişik:RG-11/3/2009-27166) Meslek kuruluşları: Bu Yönetmelik çerçevesinde
sertifikalandırılan kişilerden tarımla ilgili fakülte mezunlarının üye
oldukları meslek odalarını, lise, ön lisans ve lisans mezunlarının üye
oldukları meslek derneklerini ve üyelerinin tamamı tarımla ilgili lise,
önlisans, lisans mezunlarından olup, tarımsal alanda faaliyet gösteren
vakıfları,
ğ) (Değişik:RG-31/3/2010-27538) Serbest tarım danışmanı:Kendi nam ve hesabına
çalışmak suretiyle tarımsal işletmelere, sivil toplum örgütlerine ve tarımdan
girdi alan kuruluşlara tarımsal danışmanlık hizmeti sunan, yetki belgesi sahibi
kişileri,
ı) Sivil toplum örgütleri: Tarımsal alanda
faaliyet gösteren kooperatif, birlik, dernek ve vakıflar ile gönüllü
kuruluşları, 2
i) Tarım danışmanı: Sivil toplum örgütlerinde,
ziraat odalarında ve tarımsal danışmanlık şirketlerinde istihdam edilen veya
tarımsal danışmanlık hizmeti yürütmek üzere kendi nam ve hesabına çalışan ve bu
Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılmış kişileri,
j) Tarımsal danışmanlık dernekleri/vakıfları:
Sivil toplum örgütlerinden, sadece tarım danışmanı istihdam etmek suretiyle
danışmanlık hizmeti vermek üzere tarımsal işletme sahiplerince, ilgili mevzuata
göre kurulan dernekleri/vakıfları,
k) Tarımsal danışmanlık hizmetleri: Sivil toplum
örgütleri, ziraat odaları, tarımsal danışmanlık şirketleri ve serbest tarım
danışmanlarınca tarımsal işletmelerin; tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler
konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik
olarak ücret karşılığında yürütülen hizmetleri,
l) Tarımsal yayım ve danışmanlık: Tarımsal
işletme sahiplerinin, tarımsal üretim, işleme ve pazarlama sürecinin bütün
aşamalarında karşılaştıkları problemler ve bunların birbirleriyle ilişkileri
hakkında bilgi sahibi olmalarını, kendilerine, geliştirilen teknolojileri
kullandırmak suretiyle, bu problemleri çözebilecek bilgi ve beceri kazandırılmasını
ve kırsal alanda yaşam standardının yükseltilmesini amaçlayan tarımsal işletme
sahiplerinin eğitimi, yayım, danışmanlık ve bilgilendirme faaliyetlerini,
m) (Değişik:RG-31/3/2010-27538) Tarımsal yayım ve tarımsal danışmanlık
sertifikası: Tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetini yerine getirecek olan
kişilere yapılacak sınavda başarılı olmalarını müteakip Bakanlık tarafından
verilecek belgeyi,
n) Tarımsal danışmanlık şirketi: Tarımsal
işletmelere, sivil toplum örgütlerine, ziraat odalarına ve tarımdan girdi alan
kuruluşlara tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere kurulan ve bu Yönetmelik
hükümleri çerçevesinde yetkilendirilen tüzel kişileri,
o) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi: Bu
Yönetmelikte belirlenen şartları yerine getiren kişi ve kuruluşların tarımsal
danışmanlık hizmeti verebileceklerini belirten belgeyi,
ö) Tarımsal işletme: Üretim faktörlerini
kullanarak; bitkisel ve/veya hayvansal ve/veya su ürünlerinin üretimi için
tarımsal faaliyet yapan veya söz konusu tarımsal faaliyete ilave olarak işleme,
depolama, muhafaza ve pazarlamaya yönelik faaliyetlerde bulunan işletmeyi,
p) (Ek:RG-11/3/2009-27166) (1) (Değişik:RG-31/3/2010-27538)Tarımsal
yayım ve danışmanlık eğitimi eğitici belgesi (Ek-5): Bakanlık tarafından
düzenlenen eğiticilerin eğitimi sonunda başarılı olan bakanlık personeline
verilen belgeyi,
r) Tarımsal yayım ve danışmanlık sistemi:
Tarımsal işletme sahiplerinin; tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki
ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde karşılanması amacıyla faaliyet
gösteren ve bu Yönetmelikte belirtilen kişi ve kuruluşlardan oluşan çoğulcu
sistemi,
s) Tarım yayımcısı: Bakanlık merkez teşkilatı,
bağlı kuruluşlar ve taşra teşkilatlarında yayım hizmeti görevini yürüten ve bu
Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılmış kişileri,
ş) Üretici örgütleri: Sivil toplum örgütlerinden
tarımsal amaçlı kooperatifler, yetiştirici birlikleri, üretici birlikleri ve
bunların üst birliklerini,
t) Ziraat odaları: İlgili Kanuna göre kurulmuş
olan ve çiftçilerin üye oldukları meslek kuruluşlarını,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Tarımsal
Yayım/Danışmanlık Faaliyetlerinin Programlanması, İzlenmesi ve
Değerlendirilmesi,
Araştırma-Yayım-Çiftçi
Bağlantısının Güçlendirilmesi
Tarımsal
yayım/danışmanlık faaliyetlerinin programlanması, izlenmesi ve değerlendirilmesi
MADDE
5 – (1)
Tarımsal yayım/danışmanlık hizmetlerinin programlanması, izlenmesi ve
değerlendirilmesine ilişkin usul ve esaslar aşağıda belirtilmiştir.
a) Yayım/danışmanlık hizmetlerinin
planlanmasında, kaynakların etkin ve verimli biçimde kullanılmasını sağlamak
amacıyla, Bakanlık tarafından; meslek kuruluşları ve tarımsal yayım/danışmanlık
hizmeti sunan kişi ve kuruluşların katkılarıyla ulusal yayım politika ve stratejisi
belirlenir. 3
b) Ulusal düzeyde yayım politika ve
stratejilerine uygun olarak yayım/danışmanlık sistemi içerisinde yer alan kişi ve
kuruluşların öncelikli çalışma alanlarınıbelirleyecek ülkesel yayım programı
hazırlanır.
c) İl yayım/danışmanlık programları, ilde
bulunan yayım/danışmanlık kişi ve kuruluşların programlarını kapsar. Ülkesel
yayım programı doğrultusunda belirlenmiş hedeflere ulaşmak üzere yıllık olarak
hazırlanan il yayım/danışmanlık programı, Bakanlık, meslek kuruluşları ve
tarımsal yayım/danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların katkılarıyla yayımdan
sorumlu ildeki birimin koordinatörlüğünde hazırlanır ve Bakanlık tarafından
onaylanarak yürürlüğe konulur.
d) Bakanlık kuracağı sistemle, kamu ve kamu dışı
yayım ve danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların hizmetlerinin
kalitesini ve verimliliğini artırmak amacıyla, izleme ve değerlendirme
yapar/yaptırır.
Araştırma-yayım-çiftçi
bağlantısının güçlendirilmesi
MADDE
6 – (1)
Bakanlık, tarımsal araştırma, yayım ve eğitim fonksiyonlarını yerine getiren
kuruluşlar arasında işbirliğini sağlamaya yönelik tedbirleri alır, gerekli
koordinasyonu sağlar. Tarımsal işletme sahiplerinin sorunlarının
araştırmacılara iletilmesini, bulunan çözümler ile yeni teknolojilerin tarımsal
işletme sahiplerine aktarılmasını sağlamak ve bilgi alışverişinde bulunmak
üzere; ulusal, bölgesel ve il düzeyinde çalışmalar yapar.
(2) Bakanlık bu çalışmalara tarımsal
yayım/danışmanlık sisteminde yer alan kişi ve kuruluşların aktif katılımını
sağlar.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
(Değişik
bölüm başlığı:RG-31/3/2010-27538)
Tarımsal
Yayım ve Danışmanlık Komiteleri, Çiftçi Eğitim Merkezlerinin Oluşumu, Çalışma
Usul ve Esasları ve Görevleri
Tarımsal
yayım ve danışmanlık merkez teknik komitesinin oluşumu
MADDE
7 – (1) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Merkez Teknik Komitesi; Bakanlığın yayımdan
sorumlu birimin bağlı olduğu Müsteşar Yardımcısının başkanlığında, Eğitim,
Yayım ve Yayınlar Dairesi Başkanı, Eğitim, Yayım ve Yayınlar Dairesi
Başkanlığından ilgili daire başkanı ve ilgili daire başkanlığından bir
temsilci, Bakanlık hizmet birimlerinden Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğü,
Bitkisel Üretim Genel Müdürlüğü, Hayvancılık Genel Müdürlüğü, Balıkçılık ve Su
Ürünleri Genel Müdürlüğü, Tarım Reformu Genel Müdürlüğü, Tarımsal Araştırmalar
ve Politikalar Genel Müdürlüğü, Avrupa Birliği ve Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü
ile Strateji Geliştirme Başkanlığından en az daire başkanı düzeyinde olmak üzere
birer temsilci, Türkiye Ziraat Odaları Birliği temsilcisi, tarımsal amaçlı
kooperatif merkez birliklerinin, yetiştirici birlikleri merkez birliklerinin,
üretici birlikleri merkez birliklerinin her birinden üye sayısı en fazla
olanlardan birer temsilci, Ankara’da bulunan ziraat ve veteriner
fakültelerinden birer temsilci, üye sayısı en fazla olan iki meslek odasından
birer temsilci, üye sayısı en fazla olan meslek derneği temsilcisi olmak üzere
toplam yirmi bir kişiden oluşur.
(2) Mazeretsiz olarak üst üste iki kere
toplantıya katılmayan komisyon üyelerinin üyeliği düşer ve ilgili kurumca
yerlerine yenileri görevlendirilebilir.
(3) Komite, Bakan onayı ile oluşturulur, komite
üyeliklerinde meydana gelen değişiklikler aynı usule tabidir.
(4) İhtiyaç duyulması durumunda diğer kamu ve
kamu dışı kuruluşlardan komiteye temsilci davet edilebilir. Ancak toplantılara
bu şekilde katılanların oy hakkı bulunmaz.
Tarımsal
yayım ve danışmanlık merkez teknik komitesinin çalışma usul ve esasları
MADDE
8 – (1)
Merkez Teknik Komitesinin çalışma usulü aşağıda belirtilmiştir.
a) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Merkez Teknik Komitesi altı ayda bir olağan,
komite başkanının gerekli gördüğü hallerde olağanüstü toplanır. Başkanın
katılamadığı hallerde, toplantıya Eğitim, Yayım ve Yayınlar Dairesi Başkanı
başkanlık eder.
b) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Komitenin sekretarya hizmetleri Başkanlıkça
yürütülür.
c) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Toplantı gündemi Başkanlık tarafından
katılımcıların önerileri alınarak oluşturulur. Komite Başkanının onayını
müteakip toplantıdan en az on beş gün önce üyelere bildirilir. 4
ç) Komite, üye tam sayısının üçte iki
çoğunluğuyla toplanır ve kararlarını toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile
alır. Oyların eşitliği durumunda başkanın oyu belirleyici olur.
d) Komite kararları imzalandıktan sonra, onay
gerektiren kararlar, on iş günü içerisinde Bakan onayına sunulur. Alınan kararlar
onayı müteakip sekreterya tarafından ilgili birimlere ulaştırılır.
e) Komite bünyesinde, il teknik komitelerinin
verdiği cezalara ilişkin itirazları karara bağlamak üzere, 5 kişilik bir
disiplin komisyonu oluşturulur. Komisyon gerekli durumlarda sekreterya
tarafından toplantıya çağrılır.
Tarımsal
yayım ve danışmanlık merkez teknik komitesinin görevleri
MADDE
9 – (1)
Merkez Teknik Komitesinin görevleri aşağıda belirtilmiştir.
a) Ulusal düzeyde tarımsal yayım/danışmanlık
politika ve stratejilerini belirlemek, tarımsal yayım/danışmanlık sisteminde
yer alan kuruluşların öncelikli çalışma alanlarına ilişkin tavsiyelerde
bulunmak, alınacak kararlara ve çalışmalara ilgili tarafların etkin katılımını
sağlamak,
b) Tarımsal yayım/danışmanlık sisteminde yer alan
kuruluşlar arasında koordinasyonu sağlamak,
c) Bu Yönetmeliğin uygulanmasını takip etmek,
gerekli hallerde değiştirilmesi için Bakanlığa önerilerde bulunmak,
ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşların hizmet sözleşmesi imzalayabilecekleri asgari ve azami tarımsal
işletme sayılarını ve tarımsal üretim alanlarını belirlemek,
d) İl teknik komitelerince bildirilen konularda
görüş oluşturmak,
e) Yazarların veya yayın evlerinin başvuruları
halinde yayımcıların/danışmanların mesleki faaliyetlerinde kullanılacak
kitaplara ilişkin tavsiye kararı almak,
f) (Değişik:RG-31/3/2010-27538) Çiftçi eğitim merkezlerinin kuruluşları hakkında
Bakanlığa görüş bildirmek,
g) İhtiyaç duyulması halinde tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmetlerinin geliştirilmesi amacıyla görev yapmak üzere çalışma
grupları oluşturmak.
Tarımsal
yayım ve danışmanlık il teknik komitesinin oluşumu
MADDE
10 –(1) İl teknik komitesi;
İl Müdürünün başkanlığında; şube müdürleri, il müdürlüğünde görevli iki
tarımsal yayım uzmanı, varsa ilde bulunan ziraat, veteriner fakültelerinden
birer temsilci, il’den sorumlu tarımsal amaçlı araştırma enstitülerinden birer
temsilci, İl Ziraat Odası
Başkanı, ilde bulunan tarımsal
amaçlı kooperatif birliklerinin, yetiştirici birliklerinin, üretici birliklerinin
her birinden üye sayısı en fazla olanlardan birer temsilci, üye sayısı en fazla
olan iki meslek odasından birer temsilci ve üye sayısı en fazla olan meslek
derneği temsilcisinden oluşur.
(2) İhtiyaç duyulması durumunda ilde bulunan
diğer kamu ve kamu dışı kuruluşlardan komiteye temsilci davet edilebilir. Ancak
toplantılara bu şekilde katılanların oy hakkı bulunmaz.
(3) Teknik komite Valilik onayı ile oluşturulur,
komite üyeliklerine ilişkin değişiklikler aynı usule tabidir. Komite üyelerinin
isim ve kurumlarını belirtir listenin bir örneği Bakanlığa gönderilir.
Tarımsal
yayım ve danışmanlık il teknik komitesinin çalışma usul ve esasları
MADDE
11 – (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)
(1) İl Teknik Komitesinin çalışma usulü aşağıda
belirtilmiştir.
a) Komite dört ayda bir olağan, komite
başkanının gerekli gördüğü hallerde olağanüstü toplanır. Başkanın katılamadığı
hallerde toplantıya ilgili Şube Müdürü Başkanlık eder.
b) Mazeretsiz olarak üst üste iki toplantıya
katılmayan komisyon üyelerinin üyeliği düşer ve ilgili kurumca yerlerine
yenileri görevlendirilir.
c) Komitenin sekretarya hizmetleri ilgili Şube
Müdürlüğü tarafından yürütülür.
ç) Toplantı gündemi il müdürlüğü tarafından
katılımcıların önerileri alınarak oluşturulur, komite başkanının onayını müteakip
toplantıdan en az on beş gün önce üyelere bildirilir.
d) Merkez Teknik Komitesinin önerileri öncelikli
olarak gündeme alınır.
e) Komite, üye tam sayısının üçte iki çoğunluğu
ile toplanır ve kararlarını toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile alır.
Oyların eşitliği durumunda Başkanın oyu yönünde karar alınmış sayılır. Kararlar
on gün içerisinde Bakanlığa gönderilir. Alınan kararlar il sekretaryası
tarafından ilgili birimlere ulaştırılır. 5
f) İl Teknik Komitesinde, aynı Yönetmeliğin 12
nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi kapsamında yapılacak görüşme ve
oylamaya, hakkında karar alınacak kuruluşun temsilcisi katılamaz.
Tarımsal
yayım ve danışmanlık il teknik komitesinin görevleri
MADDE
12 – (1)
İl Teknik Komitesinin görevleri aşağıda belirtilmiştir.
a) Faaliyet gösteren kamu dışı yayım, tarımsal
danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar tarafından sunulan tarımsal yayım
ve danışmanlık hizmetlerinin kalitesinin ve etkinliğinin artırılması için
çalışmalar yapmak, haksız rekabeti ve üreticinin zarar görmesini önleyici
tedbirlerin alınmasını sağlamak.
b) Tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşlar arasında koordinasyonu sağlamak.
c) Bu Yönetmeliğin uygulanmasını takip etmek, gerekli
gördüğü hallerde değiştirilmesi için Bakanlığa önerilerde bulunmak.
ç) Kamu, kamu dışı yayım, tarımsal danışmanlık
hizmeti veren kişi ve kuruluşların öncelikli çalışma alanlarına ilişkin
tavsiyelerde bulunmak, alınacak kararlara ve çalışmalara ilgili tarafların
etkin katılımını sağlamak.
d) Faaliyet gösteren kamu dışı yayım, tarımsal
danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşların bu Yönetmelik hükümlerine aykırı
faaliyetlerinin tespiti halinde Yönetmelik kapsamında yer alan cezaları vermek.
e) Faaliyet gösteren kamu, kamu dışı yayım,
tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşların çalışma alanlarına
ilişkin tavsiyelerinde, Bakanlık tarafından belirlenmiş konuya ilişkin teknik
talimatları dikkate almalarını sağlamak.
f) Faaliyet gösteren kamu dışı yayım, tarımsal
danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşları tarafından yayım ve danışmanlık
hizmetlerinin geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması amacıyla sunulacak
projelerin hazırlanması ve uygulanmasına destek olmak.
g) (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Bakanlıkça tarımsal yayım ve danışmanlık
konularında verilen görevleri yerine getirmek.
Tarımsal
yayım ve danışmanlık eğitim merkezleri
MADDE
13 – (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
Çiftçi
eğitim merkezleri
MADDE
14 – (1)
Kamu, kamu dışı yayım/tarımsal danışmanlık şirketleri ve üniversiteler
tarafından çiftçi eğitim merkezleri kurulabilir.
(2) Bakanlık daha fazla tarımsal işletme
sahibinin bu hizmetlerden yararlanmasıamacıyla bu kuruluşlarla işbirliği yapar
ve gerektiğinde bu kuruluşları destekler.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
(Değişik
bölüm başlığı:RG-31/3/2010-27538)
Sınav,
Sertifikalar, Sertifikaların Vize Edilmesi, Yetki Belgesi
Sınav
(Değişik başlık:RG-31/3/2010-27538)
MADDE
15 – (1) (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
(2) (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
(3) (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
(5) (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
(6) (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
(7) (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
(8) (Değişik:RG-31/3/2010-27538) Sınav Bakanlığın belirleyeceği esaslar dahilinde
merkezi olarak gerçekleştirilir.
(9) (Değişik:RG-31/3/2010-27538) Sınav 100 üzerinden değerlendirilir. Geçer not
70’dir.
(10) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Sınav sonuçlarına itirazlar, sonuçların ilanı
tarihinden itibaren 15 gün içinde Bakanlığa yapılır. Bakanlık 30 gün içinde
itirazı sonuçlandırarak ilgiliye tebliğ eder.
(11) Yapılan sınavlar sonucunda başarılı
olanlara bu Yönetmeliğin Ek-1 ve Ek-2’sinde örneği yer alan sertifikalar
verilir.
Sertifikalar
MADDE
16 – (1)
Sertifikaların verilmesine ilişkin esaslar aşağıda belirtilmiştir. 6
a) (Değişik:RG-31/3/2010-27538) Kamuda görev yapmakta iken yapılacak sınavda
başarılı olanlardan; tarımsal alanda lise ve ön lisans düzeyinde eğitim almış
olanlara teknisyen/tekniker tarım yayımcısı, tarımla ilgili fakülte ve dört
yıllık meslek yüksek okul mezunlarına tarım yayımcısı sertifikası verilir.
Bunlardan fakülte ve dört yıllık meslek yüksek okulu mezunu tarım yayımcısı sertifikasına
sahip olanlardan, en az üç yıl süreyle yayım hizmetlerinde görev yapanlara
uzman tarım yayımcısı sertifikası verilir.
b) (Değişik:RG-31/3/2010-27538) Kamuda görev yapmayan ve yapılacak sınavda
başarılı olanlardan; tarımsal alanda lise ve ön lisans düzeyinde eğitim almış
olanlara teknisyen/tekniker tarım danışmanı sertifikası, tarımla ilgili fakülte
ve dört yıllık meslek yüksek okul mezunlarına tarım danışmanı sertifikası
verilir. Bunlardan fakülte ve dört yıllık meslek yüksek okulu mezunu tarım danışmanı
sertifikasına sahip olanlardan, en az üç yıl süreyle danışmanlık hizmetlerinde
görev yapanlara uzman tarım danışmanı sertifikası verilir.
c) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Kamu görevlerinden ayrılan kişilere önceden
sahip oldukları tarım yayımcısı
sertifikasına karşılık gelen tarım danışmanı sertifikası, kamuda görev alan kişilere, önceden sahip
oldukları tarım danışmanı sertifikasına karşılık gelen tarım yayımcısı
sertifikası verilir.
ç) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2) Sınavda başarılı olanlara mezun olduğu bölümde
sertifika verilir. Mezuniyet belgelerinde bölüm belirtilmeyen kişiler için ise,
sertifika bölümü çalıştığıalan veya transkriptleri esas alınarak Başkanlıkça
belirlenir. Mezun olduğu fakültenin başka bir bölümünde en az beş yıl süreyle bilfiil
çalıştığını belgelendirenlerin talep etmesi ve Başkanlıkça da uygun görülmesi
halinde, bir defaya mahsus olmak üzere çalıştığı bölümde sertifika verilir.
Ancak bu kişilerin tekrar mezun oldukları bölümde sertifika alma hakkı
saklıdır. Her bir kişi sadece bir bölüme ait sertifika alabilir.
d) (Değişik:RG-31/3/2010-27538) Tarımla ilgili lisans mezunu olanlardan en az üç
yıl süreyle Bakanlık merkez, bağlı kuruluş ve taşra teşkilatlarında tarımsal
yayım hizmetlerinde çalıştıklarını belgelendirenlere sınavda başarılı
olmalarını müteakip uzman tarım yayımcısı sertifikası verilir.
e) (Değişik:RG-31/3/2010-27538) Tarımla ilgili lisans mezunu olanlardan en az üç
yıl süreyle tarımsal danışmanlık hizmeti verdiklerini belgelendirenlere sınavda
başarılı olmalarını müteakip uzman tarım danışmanısertifikası verilir.
f) (Değişik:RG-31/3/2010-27538) Tarımla ilgili lisans mezunu olanlardan, en az
üç yıl süreyle Bakanlık merkez, bağlı kuruluş ve taşra teşkilatlarında tarımsal
yayım hizmetlerinde çalışmış olanlardan, emekli veya istifa etmiş olanlara,
durumlarını belgelendirmek suretiyle, sınava katılarak başarılı olmaları
durumunda uzman tarım danışmanı sertifikası verilir.
g) (Değişik:RG-31/3/2010-27538) Yurt dışında tarımla ilgili okullardan mezun
olup diplomasının denkliği Yüksek Öğretim Kurulu tarafından kabul edilenlere
sınavda başarılı olmalarını müteakip sahip olduğu diplomasının karşılığı olan
sertifika verilir.
ğ) (Ek:RG-11/3/2009-27166)
(Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2) Talep
etmeleri halinde tarım politikası ve yayım anabilim dalında veya tarımsal yayım
konusunda doktora ve üzeri akademik kariyere sahip kişiler, tarımsal yayım ve
danışmanlık eğitimi eğitici belgesine sahip kişiler ile tarımla ilgili lisans
mezunu olup Bakanlık il müdürlüklerinde en az on yıl süre ile asaleten il
müdürlüğü, çiftçi eğitim ve yayım şube müdürlüğü/koordinasyon ve tarımsal
veriler şube müdürlüğü ve ilçe müdürlüğü yapmış olduğunu belgelendirenlere
sınava katılmaksızın bu Yönetmeliğin Ek-5’inde örneği yer alan ve eğitimlerine
ve bölümlerine uygun“Tarım Yayımcısı/Danışmanı Sertifikası” verilir.
h) (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Tarımla ilgili lisans mezunu olup, tarımla
ilgili lisansüstü eğitimini tamamlayanlara sınavda başarılı olmaları koşuluyla,
talep etmeleri ve Başkanlıkça uygun görülmesi halinde lisans üstü eğitimini
tamamladığı bölümde sertifika verilir.
ı) (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Bu Yönetmelik hükümleri kapsamında tarım
yayımcısı/danışmanı sertifikasıverilen kişilerin sertifika almak için gerekli
koşulları taşımadığının sonradan ortaya çıkması durumunda verilen sertifika
iptal edilir.
Sertifikaların
vize edilmesi
MADDE
17– (1) (Değişik:RG-11/3/2009-27166) Sertifikalar üç yılda bir vize ettirilmek
zorundadır. Vize başvurusu yapan kişinin bu süre içerisinde tarımsal konularda
en az iki eğitime katıldığını belgelemesi gerekir. 7
(2) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Süresi bitiminde vize ettirilmeyen sertifikalar
geçerliliğini kaybeder. Sertifikasını vize ettirmeyen kişiler yeniden sertifika
almak istediğinde sınava girmek zorundadır.
(3) Sertifikanın geçici olarak alıkonması
cezasının verilmesi durumunda bu kişiler, sertifikalarını cezanın bitimini
müteakip en geç bir hafta içerisinde vize ettirirler.
(4) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2) Tarım danışmanı/tarım yayımcısı sertifikalarının
vize işlemi bulundukları il müdürlüklerince, Bakanlık merkez teşkilatında
çalışanların tarım yayımcısı sertifikaları ile tarımsal yayım ve danışmanlık
eğitimi eğitici belgelerinin vize işlemi ise Başkanlık tarafından yapılır.”
Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi :
MADDE
18 – (1) (Değişik:RG-31/3/2010-27538)Bakanlık tarafından belirlenecek usul ve esaslar
dahilinde tarım
danışmanı istihdam eden üretici
örgütlerine, ziraat odalarına, tarımsal danışmanlık derneklerine/vakıflarına,
tarımsal danışmanlık şirketlerine ve serbest tarım danışmanlarına bu
Yönetmeliğin Ek-4’ünde örneği bulunan tarımsal danışmanlık yetki belgesi
verilir.
(2) Yetki belgesi verilen kişi ve kuruluşlar bu
yetkilerini bir başka kişi ve kuruluşa devredemezler.
(3) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Tarımsal danışmanlık yetki belgesi sahibi kişi
ve kuruluşlardan üç yıl süreyle tarımsal danışmanlık hizmeti yapmayanların,
danışmanlık hizmeti sunmaktan vazgeçenlerin ve bu Yönetmelik hükümlerine
uymayanların tarımsal danışmanlık yetki belgeleri iptal edilir. Bu kişi ve
kuruluşlardan 3 yıl süreyle tarımsal danışmanlık hizmeti yapmayanlar ve
danışmanlık hizmeti sunmaktan vazgeçenler 1 yıl süreyle; 28 inci madde kapsamında
ceza alanlar ise 5 yıl süreyle tarımsal danışmanlık yetki belgesi talebinde
bulunamazlar.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Tarım
Yayımcısının/Danışmanının Görevleri
Tarım
yayımcısının/danışmanının görevleri
MADDE
19 – (1)
Tarım yayımcısının/danışmanının görevleri aşağıda belirtilmiştir.
a) Üretimin her aşamasında göreviyle ilgili
konularda tarımsal işletme sahiplerine veya hizmet verdiği diğer birimlere
gerekli bilgi ve becerileri kazandırmak, gerektiğinde ilgili mevzuata uygun
tarımsal uygulamalar yapmak,
b) Bitkisel ve hayvansal üretime yönelik
sürdürülebilir üretim teknikleri konusunda her türlü bilgi ve yeni teknolojinin
hedef kitleye ulaştırılmasını sağlamak,
c) Çevrenin, doğal kaynakların ve biyolojik
çeşitliliğin korunması için tarımsal işletme sahiplerini ve hedef kitleyi
bilgilendirmek,
ç) Tarımsal işletmelerin daha rekabetçi bir
yapıya kavuşturulması ve etkin bir şekilde ürün ve hizmet pazarına
yönelmelerine katkıda bulunmak,
d) İşletme ekonomisi yayımı/danışmanlığı yapmak,
gerekli tavsiyelerde bulunmak,
e) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)İşletmelerin ekonomik analizleri, gelişim
planlamaları, iş ve sermaye verimliliğinin iyileştirilmesi ve aile
işletmelerine özgü sorunlar, ev ekonomisi, mekanizasyon ve bitkisel çoğaltım
materyalleri ve tohumluk üretimi konularında yayım/danışmanlık yapmak,
f) Tarımda çalışanların mesleklerini daha iyi
yapmaları için, gerekli kişisel gelişim ve girişimcilik eğitimlerini yapmak,
g) Görevli olduğu konularla ilgili olarak
düzenlenecek eğitimlere katılmak,
ğ) Yayım/danışmanlık faaliyetlerinde basılı,
sesli ve görüntülü kitle yayım vasıtalarından yararlanmak ve bunları hazırlamak
ve hazırlanmasına katkıda bulunmak,
h) Tarımsal yayım ve danışmanlık faaliyetleriyle
ilgili veri toplamak, kayıt tutmak,
ı) Tarımsal üretimi kayıt ve kontrol altına
alacak belgelerin düzenlenmesini sağlamak,
i) Üretici örgütlenmesi konusunda çalışmalar
yapmak.
j) (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Güvenilir gıda arzına yönelik bilgilendirme
faaliyetinde bulunmak,
k) (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Bakanlık tarafından tarımsal danışmanlık
hizmetinin yürütülmesi ile ilgili verilen görevleri yerine getirmek. 8
ALTINCI
BÖLÜM
Tarım
Yayımcılarının Çalışma Esasları ve Sorumlulukları
Tarım
yayımcılarının çalışma esasları ve sorumlulukları
MADDE
20 – (1)
Tarım yayımcılarının çalışma esasları ve sorumlulukları aşağıda belirtilmiştir.
a) Tarım yayımcıları sahip oldukları
sertifikalara uygun yayım hizmetlerinde görevlendirilir.
b) Bir ilde ve ilçede, hangi sertifikaya sahip,
kaç tarım yayımcısı çalıştırılacağı, ilin tarımsal, sosyal ve ekonomik
koşulları dikkate alınarak Bakanlık tarafından belirlenir.
c) Bakanlık tarafından yürütülen iç veya dış
kaynaklı yayım bileşeni olan tüm projelerin yayım hizmetleri tarım yayımcıları
tarafından yürütülür.
ç) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Merkezde Bakanlığın yayımla ilgili birimlerinde,
il ve ilçelerde yayım ile ilgili görevlerde tarım yayımcıları görev yapar.
Ancak bu özellikte personel bulunmadığı durumda yetkili birim amirinin onayı
ile diğer personel görevlendirilir.
d) Tarım yayımcıları görevlerini tarafsız olarak
ve mesleki etik kuralları çerçevesinde yerine getirir.
e) Tarım yayımcıları, tarımsal işletme sahipleri
ile ilgili her türlü bilgiyi gizlilik içinde saklamakla yükümlüdür. Ancak yasal
olarak bildirilmesinin zorunlu olduğu durumlar ile tarımsal işletme sahipleri
tarafından açıklanmasında bir sakınca olmadığı yazılı olarak beyan edilen
bilgiler için bu bilgileri gizli tutmak zorunluluğu yoktur.
f) Tarım yayımcıları, tarımsal işletme
sahiplerinden hizmetleri karşılığında herhangi bir ad altında kişisel olarak
ücret talep edemez.
g) Bu Yönetmelik çerçevesinde yetkilendirilen
tarım yayımcıları/uzman tarım yayımcıları kendi meslek gruplarına ait
yürürlükteki hukuki düzenlemeler çerçevesinde hizmet verir.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Tarımsal
Danışmanlık Hizmetlerini Sunacak Kişi ve Kuruluşlar, Tarımsal
Danışmanlık
Hizmetlerini Sunacak Kişi ve Kuruluşların
Çalışmalarına
ve Sorumluluklarına İlişkin Esaslar
Tarımsal
danışmanlık hizmetlerini sunacak kişi ve kuruluşlar
MADDE
21 – (1) Bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde tarımsal
danışmanlık hizmetlerini sunabilecek kişi ve kuruluşlar aşağıda belirtilmiştir.
a) Bünyelerinde danışman istihdam eden üretici
örgütleri ve ziraat odaları,
b) Tarımsal danışmanlık dernekleri/vakıfları,
c) Tarımsal danışmanlık şirketleri,
ç) Serbest tarım danışmanları.
(2) (Ek:RG-11/3/2009-27166) Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesine sahip
olmayan kişi ve kuruluşlar tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti veremez. Aksi
durumda yetkili kişilerce Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulur.
Tarımsal
danışmanlık hizmetlerini sunacak kişi ve kuruluşların çalışmalarına ve
sorumluluklarına ilişkin esaslar
MADDE
22 – (1)
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini sunacak kişi ve kuruluşların çalışmalarına ve
sorumluluklarına ilişkin esaslar aşağıda belirtilmiştir.
a) Tarımsal danışmanlık hizmetini sunacak kişi
ve kuruluşlar, sözleşme imzaladıkları tarımsal işletme sahiplerinin ve
kuruluşlarının listelerini ve bu listelerde olacak değişiklikleri il
müdürlüğüne bildirir.
b) Danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletme
sahiplerinin ve kuruluşlarının danışmanlık şirketleri ve serbest tarım
danışmanları ile yapacakları hizmet sözleşmeleri Bakanlık tarafından
hazırlanacak örnek esas alınmak suretiyle taraflarca imzalanır.
c) Tarımsal danışmanlık hizmetini sunacak kişi
ve kuruluşlarının ortakları, üyeleri ve çalışanları diğer danışmanlık
kuruluşlarında herhangi bir görev alamaz.
ç) Serbest tarım danışmanları, tarımsal
danışmanlık şirketleri ve üretici örgütlerinde hizmet sözleşmesi karşılığında
çalışan danışmanlar tarımsal girdilerin satışını veya reklamını yapamaz.
Tarımsal danışmanlık şirketlerinin ortakları arasında tarımsal girdi
ticaretinde bulunan şirketlerin sahibi veya ortağı bulunamaz. 9
d) Serbest tarım danışmanları, tarımsal danışmanlık
şirketleri ve üretici
örgütlerinde hizmet sözleşmesi karşılığında çalışan danışmanlar eğitimlerine
uygun meslek kuruluşlarına kayıtlı olmak zorundadır.
e) Tarımsal
danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar istihdam ettikleri danışmanların
Bakanlık ve diğer kuruluşlar tarafından düzenlenecek eğitimlere katılmalarını
sağlamakla yükümlüdür.
f) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve
kuruluşlar yayım ve danışmanlık hizmetleri sırasında hiçbir şekilde siyasi
propaganda yapamaz.
g) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve
kuruluşların çalışanları, tarımsal işletme sahipleri/kuruluşlarla ilgili
öğrendikleri her türlü bilgiyi gizlilik içinde tutmakla yükümlüdür. Ancak yasal
olarak bildirilmesinin zorunlu olduğu durumlar ile tarımsal işletme sahibi tarafından
açıklanmasında bir sakınca olmadığı yazılı olarak beyan edilen bilgiler için
gizlilik zorunluluğu yoktur. Gizlilik yükümlülüğü, tarımsal işletme sahipleri
ve kuruluşlarla olan sözleşmenin bitiminden sonra da devam eder.
ğ) Tarımsal danışmanlık şirketleri ve serbest
tarım danışmanları, mesleki faaliyetlerini tanıtmak amacıyla meslek icrasına
yönelik mevzuata aykırı olmamak üzere ilan verme, basılı yayın hazırlama ve
dağıtma, tabela ve afiş kullanımı, elektronik araçlar, internet ve medya
yoluyla tanıtım ve bilgilendirme çalışması yapabilir. Ancak tanıtım ve
bilgilendirme çalışmalarında kullanılan ifadeler; mesleki etik kurallarına ters
düşen, mesleğin itibarını zedeleyen, yanlış bilgilendirmeye yol açacak
nitelikte olamaz. Bu çalışmalarda yer alan ifadeler teknik olarak çalışma
alanına giren konularda ve objektif olarak kontrol edilebilir nitelikte olmak
zorundadır.
h) Tarımsal danışmanlık şirketleri ve serbest
tarım danışmanları sözleşme imzaladıkları tarımsal işletme sahiplerinin ve
kuruluşlarının işlerini başkalarına devredemez.
ı) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve
kuruluşlar, sözleşmenin sona ermesi veya feshedilmesi halinde görev konusu ile
ilgili her türlü kayıtlı bilgi, belge ve dokümanı üç yıl süreyle muhafaza etmek
ve tarımsal işletme sahibi veya kuruluşun talebi halinde ilgili kişi veya
kuruluşa vermek zorundadır. Ancak tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve
kuruluşlar, sözleşmenin tarımsal işletme sahibi, kuruluş veya üretici örgütünün
sözleşmeden kaynaklanan sorumluluklarını yerine getirmemesi nedeniyle
feshedildiği durumlarda bu yöndeki talepleri reddedebilir.
i) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşlar hizmet sözleşmelerinin imzalanmasında Merkez Teknik Komite
tarafından belirlenen tarımsal işletme sayıları ve üretim alanları ile ilgili
sınırlamalara uymak zorundadır.
j) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve
kuruluşların hizmetleri karşılığında tarımsal işletme sahiplerinden sözleşmede
yer alan hususlara ait olanlar dışında herhangi bir ücret almaları yasaktır.
k) Bakanlık, belirlenecek faaliyet konularında
ve bölgelerde, bu Yönetmelik kapsamında yetkilendirilmiş tarımsal danışmanlık
hizmeti veren kişi ve kuruluşlardan tarımsal danışmanlık hizmeti satın alabilir.
l) Tarım danışmanları/danışmanlık şirketleri
çiftçiye tavsiyelerini yazılı olarak yaptıklarını belgelendirmek zorundadır.
Hatalı tavsiye, uygulama ve görevi ihmal etmeleri durumunda, çiftçilerin
uğrayacağı zararlardan tavsiyeyi yapan tarım danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşlar sorumludur.
m) Bu Yönetmelik çerçevesinde yetkilendirilen
tarım danışmanları ve uzman tarım danışmanları kendi meslek gruplarına ait
yürürlükteki hukuki düzenlemeler çerçevesinde hizmet verir.
SEKİZİNCİ
BÖLÜM
Denetleme,
Cezalar, Cezalarının Uygulanması, Cezalar İle İlgili Yasaklara Uymama
Denetleme
MADDE
23 – (1) (Değişik:RG-31/3/2010-27538)Bakanlık, tarımsal yayım ve danışmanlık
hizmetlerinin bu Yönetmelik ve ilgili mevzuata uygun olarak yürütülmesini
sağlamak üzere, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşları
belirleyeceği esaslara uygun olarak denetler.
Cezalar 10
MADDE
24– (1)
Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlara, bu Yönetmeliğe aykırı
davranışları nedeniyle verilecek cezalar aşağıda belirtilmiştir.
a) Uyarma: Yukarıda belirtilen kişi ve kuruluşlara,
mesleğin yürütülmesinde daha dikkatli davranması gerektiğinin yazı ile
bildirilmesidir.
b) Kınama: Yukarıda belirtilen kişi ve kuruluşlara,
görevinde ve davranışlarında kusurlu olduğunun yazı ile bildirilmesidir.
c) Sertifikanın/yetki
belgesinin geçici olarak alıkonulması:
Yukarıda belirtilen kişi ve kuruluşların altı aydan az, bir yıldan fazla
olmamak üzere, geçici olarak danışmanlık faaliyetinden alıkonulmasıdır.
ç) Sertifikanın/yetki
belgesinin iptali: Yukarıda
belirtilen kişi ve kuruluşların, yetki belgelerinin ve sertifikalarının bir
daha geri verilmemek üzere alınarak, danışmanlık faaliyeti yapmalarına izin
verilmemesidir.
Uyarma
cezası
MADDE
25 – (1)
Uyarma cezası aşağıdaki durumlarda verilir.
a) Tarımsal işletme sahiplerinin ve sözleşme
yapılan kuruluşların tarımsal danışmanlık faaliyetleri ile ilgili işlerine
karşı kayıtsız ve ilgisiz kalmak.
b) (Mülga:RG-8/11/2012-28461)(2)
c) Çalıştırdığı tarım danışmanlarının, mesleğin
vakar ve onuru ile bağdaşmayan işler yapmasına neden olmak veya bilerek izin
vermek veya bu eyleme göz yummak.
ç) Diğer tarım danışmanları veya kamu dışı yayım
ve danışmanlık hizmeti veren kuruluşlar hakkında, ilgili kuruluşlara asılsız
ihbar veya şikayette bulunmak.
d) Bakanlıkça istenen; bilgi, belge, program ve
raporları il müdürlüğüne vermemek.
e) Yukarıda sayılanlar dışında, mesleğin vakar
ve onuruna aykırı davranışlarla, hizmetin gerektirdiği güveni sarsıcı
hareketlerde bulunmak.
Kınama
cezası
MADDE
26 – (1)
Kınama cezası, aşağıdaki durumlarda verilir.
a) Üç yıllık bir dönem içinde uyarma cezası
gerektiren eylemleri ikinci kez yapmak.
b) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Bakanlıkça yayımlanan, genelge, yönerge ve
teknik talimat hükümlerine aykırı olarak, meslek disiplinini bozucu
hareketlerde bulunmak.
c) Yazılı hizmet sözleşmesi yapmadan iş kabul
etmek.
ç) Başka meslek mensupları veya kamu dışı yayım
ve danışmanlık hizmeti veren kuruluşlar ile sözleşmesi bulunan tarımsal işletme
sahiplerine bilerek iş önermek ve diğer tarım danışmanları veya kamu dışı yayım
ve danışmanlık hizmeti veren kuruluşlar hakkında olumsuz yorumlarda bulunmak.
d) Görev ve sorumluluk almadan, diğer tarım
danışmanlarının veya kamu dışı yayım ve danışmanlık hizmeti veren kuruluşların
sorumluluğundaki işlerle ilgili görüş bildirmek, uygulamaları hakkında tarımsal
işletme sahiplerine karşı olumsuz eleştiriler yapmak.
e) Tarımsal danışmanlık hizmetlerinin gereği
gibi yürütülmesini sağlayacak şekilde; Bakanlık tarafından belirlenen
sınırların üzerinde tarımsal işletme sahipleri ve kuruluşları ile sözleşme
imzalamak.
f) Kasıt olmaksızın gerekli özen ve titizlik
yeterince gösterilmeden; Bakanlık düzenlemelerine ve ilan olunmuş norm ve
standartlara aykırı olarak sözleşme imzalamak.
g) Bakanlıkça yayınlanan diğer hukuki
düzenlemelere ve zorunlu meslek kararlarına uymamak.
Sertifikanın/yetki
belgesinin geçici olarak alıkonulması cezası
MADDE
27 – (1)
Sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak alıkonulması cezası aşağıdaki
hallerde verilir.
a) Üç yıllık bir dönem içinde kınama cezası
gerektiren eylemleri ikinci kez yapmak.
b) Görevlerini yürütürken mesleki tarafsızlığın
korunabilmesi için, mesleki karar ve tavsiye verme özgürlüğünü tehlikeye
sokacak kurum, kuruluş ve kişiler ile ilişki kurmak.
c) Bu Yönetmelikte belirtilen tarımsal
girdilerin alımı ve satışıyla ilgili ticari faaliyet yasağına uymamak.
ç) Hizmet sözleşmeleri ile ilgili olarak,
Bakanlık düzenlemelerindeki ilke ve kurallara kasten aykırı davranmak.
d) Bu Yönetmelikte belirtilen gizlilik
yükümlülüğüne uymamak.
e) (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Sahip olunmayan unvanları ve yetkileri kullanmak,
f) (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Tarımsal danışmanlık hizmetleri ile ilgili resmi
kurumlara gerçeğe aykırı beyanda bulunmak. 11
Sertifikanın/yetki
belgesinin iptali cezası
MADDE
28 – (1)
Sertifikanın/yetki belgesinin iptali cezası aşağıdaki hallerde verilir.
a) Beş yıllık dönem içinde iki defa
sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak alıkonulması cezası ile
cezalandırıldıktan sonra bu cezayı gerektiren eylemi yeniden işlemek.
b) Tarımsal danışmanlık hizmetlerinin
yürütülmesi sırasında, meslek dolayısıyla işlenen suçlardan dolayı taksirli
suçlar hariç olmak üzere altı aydan fazla hapis cezası ile cezalandırılmış
olmak.
c) Danışmanlık sertifikasını/yetki belgesini
herhangi bir şekilde bir başkasına kullandırmak.
ç) Başka tarım danışmanlarının ve danışmanlık
hizmeti veren kuruluşların ad ve unvanlarını kullanarak sözleşme imzalamak ve
hizmet vermek.
d) Tarım danışmanlığı sertifikası veya yetki
belgesinin alınması koşullarının taşınmadığının sonradan ortaya çıkması veya bu
koşulları sonradan kaybetmiş olmak.
Cezaların
uygulanması
MADDE
29 – (1) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Cezalar İl Teknik Komitesi ve Başkanlık
tarafından verilir.
(2) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)İl
Teknik Komiteleri tarafından verilen cezalara itiraz mercii, Merkez Teknik
Komitesidir. Merkez Teknik Komitesinin ve Başkanlığın aldığı kararlar kesindir.
(3) Sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak
alıkonulması ve sertifikanın/yetki belgesinin iptali cezalarını alan kişi veya
kuruluşlar; yapmış oldukları sözleşmeleri, cezanın kesinleşme tarihinden
itibaren 15 gün içerisinde faaliyet gösterdiği ildeki il müdürlüğüne teslim
eder. İl müdürlüğü bu durumu tarımsal işletme sahiplerine bildirir.
(4) Sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak
alıkonulması ve sertifikanın/yetki belgesinin iptali cezalarının,
kesinleşmesinden sonra bu kişi ve kuruluşlar iş kabul edemezler. Önlem olarak
sertifikalar ve yetki belgeleri geri alınır.
Cezalar
ile ilgili yasaklara uymama
MADDE
30 – (1)
Sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak alıkonulması ve sertifikanın/yetki
belgesinin iptali cezalarını alanlar; bu yasakların gereklerini cezanın
tebliğini müteakip en geç bir hafta içerisinde yerine getirirler. Bu gerekleri
yerine getirmeyenler hakkında Bakanlık tarafından Cumhuriyet Savcılığına suç
duyurusunda bulunulur.
DOKUZUNCU
BÖLÜM
Tarımsal
Danışmanlık Hizmeti Veren Kişi ve Kuruluşların ve Danışmanlık
Hizmeti
Alan Tarımsal İşletmelerin Sahiplerinin Desteklenmesi
Tarımsal
danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşların ve danışmanlık hizmeti alan
tarımsal işletmelerin sahiplerinin desteklenmesi
MADDE
31 – (1)
Bakanlık, ülkenin tarımsal yayım/danışmanlık sisteminin etkin ve verimli bir
yapıya kavuşmasını temin etmek amacıyla tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi
ve kuruluşları destekleyebilir.
(2) Bu Yönetmelik çerçevesinde yetkilendirilmiş
tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlardan danışmanlık hizmeti
alan tarımsal işletmelerin sahiplerine veya üretici örgütlerine yönelik olarak
Bakanlık tarafından yayım ve danışmanlık desteklemeleri yapılabilir.
(3) Kamu dışı yayım ve danışmanlık
kuruluşlarının desteklenmesi ile desteklemelerin doğrudan danışmanlık hizmeti alan
tarımsal işletmelerin sahiplerine ve üretici örgütlerine yapılması durumunda
gerekli başvuru belgeleri, destekleme miktarları, destekleme şekilleri 5488
sayılı Kanun kapsamında belirlenir.
ONUNCU
BÖLÜM
Kamu
Dışı Yayım ve Bilgilendirme Faaliyetlerine İlişkin Esaslar
Kamu
dışı yayım ve bilgilendirme faaliyetlerine ilişkin esaslar
MADDE
32 – (1)
Tarımdan girdi alan ve tarıma girdi veren kuruluşlar ile kamu dışı yayım
hizmeti sunacak kuruluşların yapacakları tarımsal bilgilendirme faaliyetleri
ile ilgili esaslar aşağıda belirtilmiştir. 12
a) Bu kuruluşlardan tarımdan girdi alan ve
tarıma girdi veren kuruluşların yapacakları bilgilendirme faaliyetleri, satın
alacakları ürün veya sattıkları girdi ile sınırlıdır. Bilgilendirme
faaliyetleri tarafsız olur, bilgilendirme esnasında başka kurum ve kuruluşlarla
karşılaştırma yapılamaz.
b) Kamu dışı yayım hizmeti sunacak kuruluşların
gerçekleştirecekleri bilgilendirme faaliyetleri kuruluşlarına ilişkin hukuksal
düzenlemelerde belirtilen konularla sınırlıdır.
c) (Değişik:RG-31/3/2010-27538) Söz konusu kuruluşların bilgilendirme
faaliyetlerinde görevlendirecekleri personel, sınava katılarak, bu Yönetmelikte
belirtilen danışmanlık sertifikalarını alabilir.
ç) Söz konusu kuruluşlar, yapacakları eğitim
programlarına ilişkin bilgileri il müdürlüğüne teslim eder.
d) Tarımdan girdi alan kuruluşlar, bilgilendirme
faaliyetlerini bu Yönetmelik çerçevesinde yetkilendirilen serbest tarım
danışmanları veya tarımsal danışmanlık şirketlerinden danışmanlık hizmeti
alarak gerçekleştirebilirler.
e) Tarıma girdi veren kuruluşlar bilgilendirme
faaliyetlerini gerçekleştirirken bu Yönetmelik çerçevesinde yetkilendirilen
serbest tarım danışmanları ve tarımsal danışmanlık şirketlerinden danışmanlık
hizmeti alamaz ve bunlarla ticari ilişkiye giremez.
f) (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Bilgilendirme faaliyetleri Bakanlık
talimatlarına uygun olarak yapılır.
GEÇİCİ
MADDE 1 – (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
GEÇİCİ
MADDE 2 – (Mülga:RG-8/11/2012-28461)(2)
GEÇİCİ
MADDE 3 – (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
GEÇİCİ
MADDE 4 – (Ek:RG-31/3/2010-27538)
Bu Yönetmeliğin yayımlandığı tarihe kadar
verilmiş olan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Eğitimi Düzenleme Yetki Belgeleri
iptal edilmiştir. Verilmiş olan yetki belgeleri Bakanlığa gönderilir. Yetki
belgesi kapsamında düzenlenmiş olan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Eğitimi ve
sınavı ile ilgili her türlü bilgi, belge ve defter, eğitime katılan
kursiyerlerin dosyaları, sertifika suretleri ve diğer belgeleri arşivlenmek
üzere bulundukları yerdeki Bakanlık İl Müdürlüklerine teslim edilir. Söz konusu
belgelerden yetki belgesinin Bakanlığa, diğer her türlü bilgi ve belgenin ise
Bakanlık İl Müdürlüklerine bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki
ay içerisinde teslim edilmesi zorunludur. Ancak bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarihten önce başlamış olan eğitimler devam eder. Yapılacak sınavda başarılı
olan kişilerin hakları korunur.
Geçiş
sürecinde sertifikaların uyumu
GEÇİCİ
MADDE 5 – (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)
1/11/2012 tarihinden önce verilen tarım
yayımcısı/danışmanı sertifikalarından bu Yönetmelik hükümlerine uygun
olmayanlar, takip eden ilk vize işlemi sırasında bu Yönetmelik hükümlerine
uygun hale getirilir. Aksi durumda sertifikalar vize edilemez.
Yürürlük
MADDE
33 – (1)
Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
34 – (1)
Bu Yönetmelik hükümlerini (Değişik
ibare:RG-8/11/2012-28461)(2)Gıda, Tarım
ve Hayvancılık Bakanı yürütür.
(1)11/3/2009 tarihli ve 27166 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanan Yönetmelik değişikliği ile (ö) bendinden sonra gelmek
üzere (p) bendi eklenmiş ve diğer bentler buna göre teselsül ettirilmiştir. 13
(2) Bu
değişiklik 1/1/2012tarihinde yürürlüğe girer. EK LİSTESİ |
EK-1 (Değişik:RG-8/11/2012-28461) |
EK-2 (Değişik:RG-8/11/2012-28461) |
EK-3 (Mülga:RG-8/11/2012-28461) |
EK-4 (Değişik:RG-8/11/2012-28461) |
EK-5 (Ek:RG-11/3/2009-27166)
(Değişik:RG-8/11/2012-28461) |
EK-6 (Ek:RG-31/3/2010-27538)
(Değişik:RG-8/11/2012-28461) |
Yönetmeliğin eklerini görmek için tıklayınıza
|